Mindre bra nattsömn

Inez har alltid sovit väldigt bra på nätterna, jag ska inte klaga då jag vet att andra inte sovit en hel natt sen deras bebisar kom till världen. Men nu verkar även mitt hjärta ha lite svårt att sova. Hon sover inte djupt, ganska lättväckt och vrider sig mycket innan hon somnar. Funderar på att ta bort nappen, även om det är den som får henne att lugna sig när det är dags att sova. Men när hon vaknar och upptäcker att nappen är borta börjar hon gråta. Jag har blivit hårdare med matrutinerna och i princip matar henne proppfull till kvällen så hon ska somna mätt. Tror att mat är nyckeln till det mesta, bebisar är inte ledsna utan anledning. Får de tillräckligt med mat och lite till så har de inte så mycket att oroa sig för.
Läser just nu Barnaboken av Anna Wahlgren (lånade bok på bibblan, inte gjort det på 15 år) Följer inte hennes metoder till punkt och pricka men måste säga att boken är uppmuntrande och lugnande då man ibland tappar bort sig själv. Kritiker verkar ha stirrat sig blinda på hennes "buffmetod" för att sova hela natten och vissa kallat det barnmisshandel...jag säger läs hela boken om hennes fantastiska sätt att iakta och analysera bebisars beteende. Hon ger en enkel förklaring till varför bebisar gör vissa saker, får i alla fall mig att ta ett djupt andetag när Inez är grinig och inte bli lika orolig. Den ger mig självförtroende som förälder.
Nu ska vi ta tag i sovbiten, hon ska inte få halka ur sin sova-bra-bana.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0