Pikku Miia

Min mamma gick hastigt  bort när jag var liten. Jag fick aldrig lära känna henne. Inte heller fått höra så mycket om hur hon var. Det dyrbaraste jag har av henne är ett brev hon skrivit i ett fotoalbum, typ som "Boken om mig". Det tog många år innan jag förstod vad brevet var. Nu när jag själv fått en dotter är detta brev om möjligt ännu mer värdefullt för mig. Min mammas handskrivna brev till mig, som beskriver dagen jag föddes. Nu när jag själv sitter och skriver ett liknande brev till Inez känner jag min mammas kärlek till mig. Kärlek jag aldrig fick uppleva men som jag nu förstår. Jag har haft en mamma, som älskade mig även om det var under en kort tid....
Detta får mig att känna att varje dag är viktig.

Nedan är den riktiga finska versionen, längre ner finns översättning och mitt brev till Inez. Som såklart finns handskrivet i en bok till henne...


Pikku Miia

Oli 29.8-81 kun sinä ensimmäisen kerran ilmoitit äidille että vuokrasopimuksesi äidin vatsassa alkaa olla täysi yhdeksän kuukauta. Sunnuntaina 30.08.-81 lähdimme sitten laitokselle,. Et kuitenkaan halunnut tulla vielä pois. Et antanut itsestäsi sellaista merkkiä että olisit aukonut ovesi itse. Laitoksella oli kätilöna Ann-Christin Holmqvist hän antoi minulle sellaista lääkettä että saimme aukaistua ovesi. Sitten siirryimme synnytys huoneeseen. Isäsi ja siskosi Marianne olivat myös mukana katsomassa sitä suurta tapahtumaa kun sinä tulit maailmaan. Siskosi Marianne katkaisi napanuoran poiki ja niin sinä rupesit hengitämään omilla keuhkoillasi. Kello oli 18.40 kun näit päivän valon. Siskosi Iiris, veljesi Asko ja Satu tulivat sinua katsomaan tunti senjälkeen kun olit syntynyt.
Näin aloitit sinä Pikku Miia elämäsi kätilö Ann-Christin Holmqvisttin avustamana.
Painoit 3090 pituus 49 cm ja oli sunnuntai päivä...


Lilla Miia

Det var den 29.8 -81 när du först rapporterade mamma att hyresavtalet i mammas mage börjar bli fullt nio månader gångna. På söndagen, 30.08.-81 åkte vi till förlossningen. Du ville ändå inte komma ut ännu. Du gav inte några tecken att du skulle öppna dörren själv.
Barnmorska Ann-Christin Holmqvist, gav han mig en medicin som skulle öppna dörren. Sedan flyttade vi till förlossnings rummet. Din far och din syster Marianne var också med på stora händelsen när du kom till världen. Syster Marianne klippte av navelsträngen, så du började andas själv. Klockan var 18,40 när du såg dagens ljus. Din syster Iris, bror Asko och Satu kom för att se dig en timme efter du föddes.
Så här började du ditt liv, lilla Miia med barnmorska Ann-Christin Holmqvists hjälp. Du vägde 3090 kg och var 49 cm och det var en söndag...


Lilla Inez

Det var en tidig onsdag morgon 2011-06-22 som du började visa att du ville ut till världen. I början hade du bråttom och vi trodde vi skulle få  se dig innan dagen var slut. Men du fastnade på vägen ut. Jag fick medicin som skulle ge dig en extra skjuts men det hjälpte inte. Så istället fick jag en medicin som skulle stoppa värkarna så vi kunde sova på natten. Dagen efter skulle du tas ut med kejsarsnitt.
Efter en jobbig natt skjutsades vi till operation. Din pappa var med hela tiden och höll mig i handen. Jag fick bedövning och minuter senare hörde vi dig gny! Sköterskan kom fram med dig så jag fick pussa på dig, du var världens finaste! Pappa och du fick gå iväg och kolla så du mådde bra. Det gjorde du.
Du kom till världen en torsdag, dagen innan midsommar 2011-06-23 kl 08.06 Du vägde 3540g och var 50 cm lång

Kommentarer
Postat av: hanna

tack för att du delar med dig,sitter med tårar i ögonen och läser det du skrev. det är så obeskrivligt det man känner för sitt barn... jag ska nog också ta och skriva ner några rader.

2011-10-30 @ 21:21:21
URL: http://exla.blogg.se/
Postat av: Miia

Tack för kommentaren! Inte för att man ska gå o tro att man ska dö,men det är nog bra att skriva lite som barnen kan läsa när de blir äldre. Detta väldigt korta brev, som inte är så känslosamt, innehåller mycket känslor för mig NU. När ens barn får egna barn kommer de uppskatta det lilla tror jag..

2011-10-30 @ 21:40:44
Postat av: Helenis

Världens bästa mamma! Love you<3

2011-10-30 @ 22:11:48
Postat av: Carola

Men ohhhh, nu startade dagen med tårar... Fy så vackert och känslofyllt!

2011-11-09 @ 09:19:13
URL: http://mylifedownsouth.wordpress.com
Postat av: Ellie

va fint skrivet! Man kanske sak skriva ett litet brav till sin lilla tös..

2011-11-19 @ 22:35:12
URL: http://ellieisaksson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0